Horizontale portalen

Een horizontaal portaal is een portaal welke informatie verzamelt uit verschillende websites en branches. Voorbeelden van horizontale portalen zijn alle online zoekmachines. Portals verschillen in de mate van service aanbieding qua hoeveelheid en soort. Horizontale portalen worden ook vaak functionele portalen genoemd. Ze combineren verschillende informatiefuncties. Vaak wordt er informatie over het weer, nieuws en andere categorieën gegeven waarnaast er ook een mogelijkheid is tot het gebruik van een zoekmachines.

Voorbeelden van horizontale portalen

Ze bieden een breed scala van functies aan om een grote en brede doelgroep aan te spreken welke enorm van interesse kunnen verschillen. Denk als voorbeeld eens aan seniorennet.nl of startpagina.nl. Ook msn.nl en Bing zijn horizontale zoekportalen, welke een zoekmachines was waaraan diverse functies zijn toegevoegd waardoor je tegenwoordig ook het nieuws online hier kunt bekijken. Naast deze ietwat onbekende voorbeelden zijn Google en Wikipedia natuurlijk de meest bekende voorbeelden van horizontale portalen in Nederland. Via horizontale zoekportalen kom je vrijwel altijd wel bij de juiste informatie uit d.m.v. correct zoekwoordcombinatie gebruik. Zelfs op een zeer gespecialiseerde zoekopdracht zoals bijvoorbeeld "interim senior projectmanager" kom je uiteindelijk dan bijvoorbeeld uit op een website zoals HK-interim.nl omdat deze website dergelijke relevante informatie bespreekt.

Horizontale portalen voor adverteerders

Een zoekfunctionaliteit is voor veel horizontale portals een standaard. Adverteerders zijn door het algemene karakter van deze portals dan ook erg geïnteresseerd in deze netwerkvorm. Meer bezoekers naar de website lokken en de naamsbekendheid vergroten kan door adverteren op horizontale portalen eenvoudig. Daarnaast kunnen de advertenties worden gekoppeld aan bepaalde zoektermen waardoor er gerichter wordt geadverteerd.  Door het toepassen van deze strategie, zullen internetgebruikers  bij het intypen van bepaalde woorden gerichte advertenties op hun scherm krijgen. Het kiezen van strategische zoekwoorden welke aan uitspraken of advertenties worden gekoppeld, is voor adverteerders dus van belang. Een aanbieder van verzorgingsproducten zal dus zijn zoektermen beperken tot woorden die te maken hebben met persoonlijke verzorging. Hierdoor wordt de doelgroep gericht bereikt.